De moderne treinreiziger moet het wel zwaar hebben, afgaande op de grote dichtheid excuses die het NS-personeel tegenwoordig maakt. De trein hoeft maar even stil te staan buiten het station, er hoeft maar een hobbeltje in de planning te zitten of daar komt die stem uit het plafond alweer aan, stevast eindigend met de mededeling: onze excuses voor het ongemak. Het is duidelijk een sleetse opmerking geworden, van boven opgelegd, want elke oprechtheid en overtuiging is tegenwoordig uit de stem verdwenen. De opmerking is dermate routine geworden, dat het geen enkele waarde meer heeft.

Een nieuw dieptepunt in de hedendaagse excuuscultuur vormt de stadsbusdienst in Utrecht. Schijnbaar kwamen er zoveel klachten over voorbijrijdende stadsbussen bij drukke haltes dat de display voorop de bus buiten dienst nu 'sorry, geen dienst' vermeld. Deze knieval voor de klant is absurd en volkomen betekenisloos. Als dienstverlenende bedrijven zich zo moeten verlagen om hun klanten koest te houden, zegt dat meer over uit de hand gelopen assertiviteit (en domheid wellicht) in deze maatschappij, dan over de vermeende spijtbetuiging die achter zo'n mededeling schuil zou gaan. Ophouden met die nonsens dus.